Hoe met engineering tevredenheid te realiseren bij organisaties? Van volledige verantwoordelijkheid van de hardware in een datacenter tot en met de bedrijfskritische software en data van de IT systemen. 100% klanttevredenheid door 100% voorspelbaarheid.
In verschillende management rollen heb ik leiding gegeven aan zelfsturende engineering teams met end-to-end verantwoordelijkheid. De teams organiseerden zelf de beste kennis en ervaring rond concrete bedrijfsprocessen en bepaalden zo gezamenlijk de richting. Ik gaf de teams de vrijheid om het werk in te richten naar eigen inzicht. Bij die vrijheid hoorde ook de verantwoordelijkheid om elkaar 24/7 mee te nemen in de keuzes en acties, en waar nodig besluiten bij te stellen.
Zelfsturende engineering teams met end-to-end verantwoordelijk heb ik gedurende 9 jaar ingezet als sleutel voor optimale wendbaarheid en maximale innovatiesnelheid in de digitale transformatie van diverse organisaties.
De volgende vraagstukken zijn daarbij succesvol uitgevoerd:
- 2016: de cloud transitie en de 24/7 operatie van één van de grootste logistieke bedrijven in Nederland.
- 2012: de 24/7 operatie en de cloud transitie van het IT primaire proces voor in- en uitgaand scheepvaartverkeer in Nederlandse zeehavens.
- 2009: de bouw en 24/7 operatie van een mission critical data center voor de handel in energie, incl. de migratie van applicaties voor net balancering, financiële markten en risico management.