Het schalen van big data in E-commerce

Het vergroten van het concurrerend vermogen in E-commerce betekent investeren in het schalen van de big data governance. Hoe schaal je een bedrijfskritische data capability: systemen, processen, organisatie en mensen?

Als interim engineering manager ben ik aan de slag gegaan met de afdeling Data & Analytics. Een afdeling van 35 data engineers georganiseerd in een datalake team. Een niet schaalbare situatie in mensen, technologie, processen en structuur.

Met elkaar hebben we een nieuw ontwerp gemaakt van het datafundament voor de schaling van data exploratie en de ontwikkeling en de inbedrijfstelling van modellen. Daarnaast is een programmaplan opgezet dat in de zomer van 2022 van start is gegaan. Inmiddels wordt het programma door de eigen organisatie uitgevoerd.

Dagelijks heb ik ervaren dat E-commerce gaat over het digitaal transformeren op basis van een offensieve big data strategie. Met prognoses continu inspelen op de concurrentie en het flexibel kunnen schalen van het logistieke netwerk met een net voldoende capaciteit. Ik kijk terug op een mooie periode, waarbij we met de afdeling een mooie bijdrage hebben geleverd aan de voorspelbaarheid van de logistiek. Met elkaar hebben we 3 teams en 3 platformen gerealiseerd voor een lakehouse, data exploratie en de industrialisatie van modellen.

 

 

 

 

Neem contact op

Afspreken in de digitale wereld, of voor een goed gesprek tijdens bijvoorbeeld een strandwandeling? Je bent van harte welkom.

Ik werk regelmatig in Den Haag, op loopafstand van zee. Daarnaast ben ik ook vaak in Rotterdam, vlakbij het Centraal Station.