Een efficiënt brandstofverbruik én CO2 reductie in de uitvoering van het primaire proces

CO2 reductie betekent niet alleen minder brandstofverbruik en milieuvriendelijke diesel, maar ook de inzet van technologie en data. Wat is de optimale snelheid van een schip tegen de laagste kosten en CO2 uitstoot zonder dat dit ten koste gaat van een veilige en tijdige dienstverlening?

Als data lead ben ik in februari 2023 gestart om dit data vraagstuk uit te werken in een product: een ship performance monitoring systeem. Leren van wat er nu gebeurt en waarom, om vervolgens in te schatten wat er gaat of moet gebeuren.

In maart 2023 is het project gestart om per schip inzichten te realiseren die kunnen worden ingezet voor bewustwording van vaargedrag. Een geweldig vraagstuk waarbij ik mijn vak kan combineren met mijn liefde voor de maritieme wereld.

Na een succesvolle kick-off van het project zijn de eerste schepen inmiddels voorzien van sensoren. Ook is een eerste versie van een analytics platform gerealiseerd voor de aquisitie, opslag, transformatie en consumptie van sensor- , hydro-, meteo- en positiedata. Momenteel worden de eerste analyses en inzichten geleverd.

 

 

Neem contact op

Afspreken in de digitale wereld, of voor een goed gesprek tijdens bijvoorbeeld een strandwandeling? Je bent van harte welkom.

Ik werk regelmatig in Den Haag, op loopafstand van zee. Daarnaast ben ik ook vaak in Rotterdam, vlakbij het Centraal Station.