Bestellingen bij webshops worden tot laat in de avond geplaatst. De capaciteits-, sorteer- en routeplannen voor de komende dagen zijn dan al grotendeels gemaakt. Dagelijks staan er tienduizenden rolcontainers gepland voor de verzending van pakketten. Tekorten of overschotten aan beschikbare rolcontainers op een ophaallocatie leiden tot een inefficiënte logistiek, zoals vertragingen en een toenemende CO2-uitstoot. Hoe kan de beschikbare containervoorraad op afhaallocaties worden geoptimaliseerd? Eén van de vele puzzelstukjes voor een digital twin in de logistiek.
Als lead data scientist heb ik dit vraagstuk onderzocht bij één van de grootste logistieke dienstverleners in Nederland. In samenwerking met de afdeling Planning en 2 data scientists is een onderzoeksproject van 5 maanden opgesteld.
Het startpunt was een goed begrip van de planning van rolcontainers. Hiervoor is 6 jaar aan historische transportorders geanalyseerd en vervolgens gemodelleerd. Met een voorspellingsmodel is het vraagstuk op een beperkt aantal afhaallocaties gevalideerd.
Het belangrijkste resultaat was een prototype dat succesvol in bedrijf is genomen voor een beperkt aantal afhaallocaties. In 2022 en 2023 is het voorspellingsmodel opgeschaald naar alle afhaallocaties.